mandag 21. mars 2011

Finnes det en god og en ond kraft?

Dette er til stor grad et filosofisk spørsmål man kan tenke og fundere over :-)


La oss si at det finnes en god og en ond kraft eller makt i verden som påvirket alle mennesker. Akkurat som i Donald Duck, Simpons eller Tom og Jerry. De får et valg der djevelen og engelen stiller seg på hver sin skulder for å prøve å påvirke tankene dems, og hvilken side de skal velge. Hva hadde skjedd dersom det var mulig å ta vekk den onde kraften? Ville verden da vært et perfekt sted?

Kanskje ingen mennesker er født onde eller gode. Kanskje alle mennesker får muligheten til å velge ”side”? Mange argumenterer for at hvis det finnes en Gud, hvorfor tillater han all ondskapen? Kanskje det har med rettferdighet å gjøre? At alle mennesker skal få mulighet til å velge side?      
                    

Hvis jeg i dag, kunne tatt vekk den onde kraften og påvirkningen i verden og utslettet den, ville det da blitt fred og rettferdighet umiddelbart? De som sitter på store pengesummer og verdier, ville da gitt til de som ikke hadde det. Alle ville vært gode og snille og ingen tålte å se at andre hadde det vondt og vanskelig, og de ville automatisk gitt hjelp og støtte, uten at noen hadde trengt å spørre eller tigge om det. Mat hadde da også kanskje blitt produsert kun for at menneskene skulle bli mette, og ikke berike seg på det, det samme med andre ting. Det ville kanskje også vært slik at ingen eide noe, men at alle delte. Tenk for en fin verden å bo i, eller?




(Kilde: Donald.no)


Mange religioner mener det er en ond og en god kraft i verden. I kristendommen har man Gud og Satan, himmel og helvete. De fleste kjenner historien fra Bibelen, der Satan tviler på menneskets ulastelighet  mot Gud, og utsetter dem dermed for prøver, altså en ond kraft som påvirker menneskene. Det var Satan som talte gjennom en slange til Eva, og som påvirket Eva til å gjøre opprør mot Gud. I Bibelen står det også: "Når de tusen år er til ende, skal Satan slippes løs fra sitt fengsel. Han skal dra ut og forføre folkene i alle fire verdenshjørner" (Joh 20:7-8). Satan skal i en periode være innestengt og låst nede i 1000 år, men når de 1000 årene er gått skal han komme ned på jorden og slippe løs fra sitt fengsel igjen, og prøve å fortsette og forføre folk. Et godt tegn på at den onde kraften eksisterer i kristendommen.  



Muslimene tror også det gode og det onde man gjør i livet er med på å påvirke hva som skjer med en når "dommedagen" kommer. At alt det gode de gjør og alt det onde de gjør blir skrevet ned. Da er det viktig for en muslim å ha flest gode gjerninger på "lista" si. Norrøn mytologi har også "den gode side" og "den onde side". Helt fra middelalderen og før det har det også eksistert noe godt og onde krefter, eller i hvert fall troen på det:  Når jaktlykken sviktet, avlingene slo feil eller sykdommene herjet, trodde man det skyldtes at det onde hadde tatt makten. Menneskene var selv i stor grad ansvarlige for å påse at det onde ikke fikk makten over det gode. Dette synspunktet er like aktuelt i dag som for mange hundre år siden!


I dag i verden finnes det en god og en ond kraft, mener jeg. Som påvirker alle mennesker til å ta enten gode eller dårlige valg. Tar man dårlige valg, må man ta konsekvensene av dette. Det ser ut til at det har en konsekvens, det å gjøre onde handlinger. Gjør du noen noe godt, kommer det tilbake på deg selv. Gjør du noe ondt kommer det også tilbake på deg selv en gang. Det er en filosof som også mener dette:

"Vi kan ikke gjøre noe ondt mot andre uten å skade oss selv" - Josef F.E Desmahis


(Kilde: Donald.no)

Hva tror du om dette? Finnes det en ond og en god kraft som påvirker menneskene i verden? Hva hadde skjedd om den onde kraften forsvant totalt? Eller er alt bare tull?


11 kommentarer:

  1. Jeg vil også si at det finnes en ond kraft og en god kraft i verden. Et eksempel er naturkatastrofer som rammer uskyldige mennesker, setter veldig mange religiøse spørsmålstegn ved dette da de spør; hvordan kan Gud virkelig tillate dette. Mange begynner også å tvile på troen ved slike hendelser. Men jeg tror at hvis det finnes en god kraft og en ond kraft, er den onde kraften sikkert like sterk som den gode, men de kjemper hele tiden mot hverandre og vonde og gode ting vil skje i verden.

    Men det sies også i Bibelen at det vil komme naturkatastrofer som stormer, jordskjelv, tsunamier ol. rett før Harmageddon inntreffer. Slik at her er det egentlig blandede svar om det virkelig er onde krefter som skaper naturkatastrofer. Kanskje det er Guds vilje, kanskje menneskene som omkommer kommer til et bedre sted?

    Men uansett må det være ond og en god kraft som påvirker handlekraften vår. Vi er ingen perfekte, vi tenker alle stygt og baktaler, men vi vet det er galt og vi har muligheten for tenke oss om og velge om vi vil handle galt eller rett. Vi kan ofte være fristet til å handle ondt, det er da kanskje den gode og den onde kraften trer inn og påvirker oss...

    Kanskje, kanskje ikke? :)

    SvarSlett
  2. Jeg tror også at det finnes en god og en ond kraft i verden, men tror ikke at noen av dem kan fjernes. Alle mennesker synder, og det er slik vi lærer. Vi lærer også av andres feil og synder, og det er med på å forme oss som mennesker. Det kommer også positive ting av andres konsekvenser. Dersom det skjer et drap, kommer det samhold og kjærlighet ut av det. Selv om selve konsekvensen er ond, skjer det også noe positiv på en måte.

    Vi mennesker kan velge mellom det gode og det onde, og hva konsekvensene av det blir. Vårt ansvar er å følge fornuften vår.

    SvarSlett
  3. Interessant Gunvor :-) Men kan du utdype hva du mener med at det kommer positive konsekvenser og kjærlighet ut av et drap, som er en så ond handling? Det fører vel mer ond med seg enn det gjør godt?

    SvarSlett
  4. Flott, John. Et sentralt tema innen filosofi. Savner faglig forankring!

    SvarSlett
  5. For min del ønsker jeg å si nei. For magefølelsen min forteller meg at dette ikke er logisk, men jeg klarer ikke å overbevise megselv med gode nok argumenter at det er feil.

    I en situasjon hvor det er en sulten gutt, han er i byen og serbort på en bod hvor det står en kasse full av epler. Akkurat her oppstår det et valg. Muslimer, Jøder og Kristne tror jeg peker på denne situasjonen og sier; Djevelen prøver å få deg til å stjele, å synde, mens Gud prøver å få deg til å la være. Altså en ''god og ond'' handling.

    For min del tenker jeg at disse to valgene ikke kommer av Gud og Djevelen som drar deg i to retninger. Rett og galt valg, godt eller ondt. Jeg tror at i denne situasjonen er det kroppen som sier fra at den trenger mat. Kroppen skaper en sult som gjør vondt og en lyst etter eplet. Og på den andre siden er det ikke Gud som prøver å stoppe ham, men viten om at dette kan gå galt. Han kan komme i fengsel, han kan miste venner, kanskje han får husarrest hjemme osv.

    I en situasjon virker det ganske furnuftig at en høyere makt ikke er med i spillet.

    - Men hva er grunnen til at så mange mennesker har missbrukt andre selv om de har blitt så rike?

    For i denne situasjonen klarer jeg ikke å peke på en logisk årsak til å handle slik. Verken fysisk eller psykisk. Men igjen så har jeg ikke lest biografier om maktmissbrukere.

    SvarSlett
  6. Jeg må si meg litt uenig i det dere sier med troen på gode og onde makter. Jeg mener at det ikke finnes gode og onde makter, men at vi blir formet ut ifra miljø.

    Referer til Spinnvill sitt innlegg 21. mars 2011:
    "Et eksempel er naturkatastrofer som rammer uskyldige mennesker, setter veldig mange religiøse spørsmålstegn ved dette da de spør; hvordan kan Gud virkelig tillate dette."

    En naturkatastrofe kan ta hundrevis av liv, og den kan være mildere som heller fører til økonomiske tap. Spinnvill spør: "Kan Gud virkelig tillate dette". For det første, så er Gud en god person. Han elsker alle og enhver, selv de ikketroende. Han er ingen morder.

    I bibelen har vi lest om konsekvenser som Gud har gitt personer for å "straffe" de, men ingen av straffene har noe med å drepe å gjøre? Det han ønsker å oppnå er at folk skal se selv hva de har gjort galt, og gi de en mulighet til å rette opp i feilene sine. Ingen har mulighet til å rette opp i feilene sine hvis de omkommer av straffen til Gud? Dermed tillater ikke Gud dette, og da er det heller ikke han som er årsak til naturkatastrofene som f.eks. tsunamier.

    Naturkonsekvensene mener jeg skjer som en naturlig konsekvens av menneskenes handlinger, og ikke fordi de har en ond djevel på skulderen. Det finnes ingen logikk at det er en god og en ond side. Man er ikke ond hvis man kjører til jobb, som forurenser enormt i lengden. Det er ikke noe lovbrudd. Du finner ingen lover som ikke tillater å kjøre bil ved gyldig førerkort, men likevel er det med på å skape negative hendelser på jorden som skjer naturlig.

    Christian

    SvarSlett
  7. Jeg er veldig usikker på om det finnes en ond og en god "side" her i verden. Dette er jo et spørsmål eller tema som også blir kalt det "ondes problem". Det er et sentralt spørsmål de tre store verdensreligionene; kristendommen, jødedommen og islam. Retninger som buddhismen og hindismen har ikke dette problemet igjen. Dette er siden de ikke tror på Gud eller Satan. I disse to religionene er sjebnen basert på karma. Har man gjort mange gale handlinger i livet vil man bli gjennfødt som noe levende langt nede på rangstigen, men har man levd et liv fullt av gode handlinger kan man havne i Nirvana, som er målet for alle buddhister. Så jeg kan se meg enig i buddhismen og hindismens syn på dette, men jeg er ikke enig i de tre verdensreligionene syn på det "ondes problem".

    SvarSlett
  8. Interessant Christian. Jeg mener du snakker litt utenom det jeg vil frem til. Eller kanskje ikke. Jeg må kanskje bare prøve å forstå hva du mener.

    Du mener altså at det ikke finnes en god og en ond kraft i verden som påvirker oss mennesker? Det finnes ingen ond kraft i deg som sier at "det burde du gjøre" samtidig som det på en måte er en annen "kraft" som advarer deg om ikke å gjøre det? Jeg føler i hvert fall jeg av og til har fått sånn. Innerst inne vet man at det er galt å kjøre for fort, den gode kraften, men på en annen side er det en annen kraft som kanskje kan være med på å prøve å påvirke oss til å gjøre det til tider allikevel?

    Naturkatastrofer er fra naturen, men det er ikke det jeg vil frem til. Jeg vil frem til de handlingene menneskene gjør. Det finnes jo mennesker i verden som har vært påvirket av en ond kraft? Hitler? Stalin? De ble kanskje dratt mer til den "onde siden" enn den "gode siden"?

    Allikevel er det et veldig vanskelig spørsmål, synes jeg. Du sier også at vi blir formet av miljø? Så blir jeg oppvokst i et veldig godt miljø hele livet, så kan det være at jeg aldri gjør onde handlinger? Det er mange historier om gode mennesker som plutselig har snudd om til å bli onde, og til og med gå så langt å drepe et menneske på grunn av en krangel?

    SvarSlett
  9. det var så mange lange kommentarer her at jeg ikke orket og lese dypt gjennom alle, men jeg tror den såkalte " ondne kraften" simpelt er begjær. og om man klarer og kontrollere det begjæret man har så kan verden bli bedre. Begjær er etter min mening det som får folk til å spise mer enn de trenger, ta det de ikke trenger og bruke andre, feks da i krig for og få det. Så om vi kunne kontrollere begjæret i oss så ville det nok blitt litt av en forandring ja.

    SvarSlett
  10. Jeg vil utdype det jeg skrev tidligere som du lurte på John. Selvfølgelig er det noe forferdelig ondt over det som skjer når det har skjedd et drap. Det er det ondeste som skjer i verden, at mennesker tar livet av andre mennesker. Det syntes i alle fall jeg. Det jeg egentlig mente, er at dersom det finnes en gud og som kontrollerer alt som skjer i verden, så er det han som tar livet av menneskene ved å få noen til å gjøre det. Jeg tror at det er en mening med alt som skjer i verden. Dersom det skjer en ond handling, kommer det alltid noe godt ut av det. Det er i alle fall min mening :)

    SvarSlett
  11. En ond side og en god side. Skal mi tro det som står i bibelen så finnes det en god makt (gud) og en ond makt (satan). Dette kan brukes til å svare på naturkatastofer for dem som ikke mener det er naturskapt. Gud vil ikke menneskene vondt og derfir kan det være satan som skaper naturkatastrofene. Selv trur jeg det er naturskapt.
    E trur ikkje at det direkte finnes ein ond og ein god kraft som popper frem når e ska ta et valg. Siden e som regel følger sansene mine og fornuften min. Men skal jeg ta et standpunkt vil e sei at det e mi som velger, det står på oss. Med andre ord er det mennesket, med fri vilje, som selv tar valgene basert på hva dei meiner, tenker og føler.

    SvarSlett